loading...
فروشگاه اینترنتی
فروشگاه اینترنتی بازدید : 12 پنجشنبه 01 خرداد 1393 نظرات (0)

جوش بینی

 کرم کوچک کننده بینی 

 

1.جوش‌ها و هورمون‌ها

جوش يا آکنه در دخترخانم‌ها مي‌تواند يکي از علايم اختلال هورموني باشد. جوش صورت يا بدن همراه مشخصات ديگري مانند موهاي زياد يا ريزش مو مي‌تواند از نشانه‌هاي اختلال‌هاي هورموني يا افزايش هورمون‌هاي مردانه در خانم‌ها باشد و مراجعه به متخصص پوست يا زنان يا غدد مي‌تواند به تشخيص و درمان زودرس کمک کند. 


2.جوش‌ها و غذاها

رژيم غذايي مي‌تواند در تشديد جوش‌ يا آکنه‌ موثر باشد. اگرچه در بسياري از کتاب‌هاي تخصصي و نيز در مقاله‌هاي متعدد ذکر شده که رژيم غذايي تاثيري در تشديد آکنه ندارد اما اخيرا به اين مساله توجه شده که رژيم غذايي، به خصوص غذاهايي با انديس گليسميک بالا (شاخص قند بالا) مانند شيريني و شکلات مي‌توانند در تشديد آکنه موثر باشند. اغلب افراد خودشان متوجه مي‌شوند که با مصرف برخي مواد غذايي مانند خرما يا آجيل دچار تشديد آکنه مي‌شوند و بنابراين بايد از آن ماده غذايي خاص پرهيز کنند. قانوني وجود ندارد که بگوييم تمام افراد مبتلا به آکنه از مصرف فلان ماده غذايي پرهيز کنند زيرا برخي با مصرف يک کيلوگرم خرما هم جوش نمي‌زنند ولي عده‌اي ديگر با مصرف يک عدد خرما دچار مشکل مي‌شوند.


3.جوش‌ها و دستكاري

هرگز جوش‌هاي صورت‌تان را دستکاري نکنيد. گاهي لازم است جوش‌هاي زيرپوستي توسط دستگاه‌هاي خاصي درآورده شود اما اجازه دهيد اين کار توسط متخصص پوست انجام شود. از فشار دادن جوش‌هاي التهابي پرهيز کنيد.


4.جوش‌ها و رآکوتان

هر دارويي فوايد و مضرات خودش را دارد و اين در مورد رآکوتان نيز صدق مي‌کند. راکوتان يا ايزوترتينويين عوارض زيادي دارد اما اگر متخصص پوست اين دارو را براي شما لازم دانسته، حتما مصرف آن در نهايت به نفع شماست. برخي مردم گمان مي‌کنند که اين دارو موجب نازايي مي‌شود. اين شايعه از آنجا نشات مي‌گيرد که همواره توصيه مي‌شود فردي که در حال مصرف اين داروست، از بارداري جلوگيري کند زيرا ايزوترتينويين يک داروي تراتوژن است و مي‌تواند موجب نقايص جنيني شود. اين دارو از مشتقات ويتامين A است و ارتباطي به زايا و نازا‌ بودن ندارد. اگر به هر دليلي خانمي تحت درمان با اين دارو قرار گرفته، تا يک ماه پس از قطع آن بايد از باردار شدن پرهيز کند و براي اطمينان از پاک شدن دارو از بدن توصيه مي‌کنيم که تا 3 ماه اين پيشگيري را داشته باشد. 

در مورد اين دارو، دوز کلي بسيار مهم است؛ يعني اگر شروع کرديد به مصرف اين دارو، براي به حداقل رسيدن عود جوش‌ها به دنبال قطع دارو بايد به اندازه وزنتان ضرب‌در 6 دارو مصرف کنيد. يعني يک فرد 60 کيلوگرمي بايد 360 عدد رآکوتان مصرف کند تا احتمال عود جوش‌ها به دنبال قطع دارو به حداقل برسد. البته در موارد معدودي، به خصوص در خانم‌هايي که مشکل‌هاي هورموني دارند، ممکن است پس از يک دوره کامل مصرف دارو مجددا جوش‌ها عود کند که در اين موارد، ضمن توجه به درمان مشکل‌هاي هورموني توسط متخصصان غدد درون‌ريز يا زنان، ممکن است مصرف يک دوره ديگر ايزوترتينويين لازم دانسته شود. 


5.جوش‌ها و نوجوانان

برخي والدين گمان مي‌کنند که اين جوش‌ها مقتضاي سن نوجوانان است و نيازي به درمان ندارد. در صورتي که اگر همين جوش‌هاي ساده درمان نشود، مي‌تواند به رخداد جوشگاه‌هاي بسيار ناخوشايندي روي صورت فرزندان‌شان منجر شود که نياز به صرف هزينه‌هاي گزاف براي بهبود چنددرصدي اين جوشگاه‌ها دارد. نوجواناني که در سن بلوغ قرار دارند، توجه زيادي به ظاهر پوستشان دارند و بايد والدين به اين توجه فرزندان احترام گذاشته و درصدد درمان جوش برآيند تا به اين وسيله، عملکرد اجتماعي و تحصيلي آنها نيز بهبود يابد و از برخي مشکل‌هاي آتي پوستي نيز پيشگيري شود. 


6.جوش‌ها و آرايش

متاسفانه در کشور ما ميزان مصرف مواد آرايشي در دخترخانم‌ها بسيار بالاست و اين مساله يکي از علل ايجاد و تشديد آکنه در آنها است. مواد آرايشي غليظ و چرب موجب انسداد منافذ پوست و ايجاد جوش‌هاي سرسياه و سرسفيد يا کومدون روي پوست صورت مي‌شوند که به تدريج اين جوش‌هاي زيرپوستي مي‌توانند به جوش‌هاي التهابي منجر شده و جوشگاه‌هاي ناخوشايندي را روي پوست ايجاد کنند. با مصرف مواد آرايشي و ايجاد جوش‌هاي زيرپوستي، فرد مجبور مي‌شود که براي پوشاندن اين جوش‌ها از مواد آرايشي بيشتري استفاده کند و اين، مشکل را تشديد خواهد کرد.


7.جوش‌ها و صابون

اگر مبتلا به جوش صورت هستيد، از شست‌وشوي مکرر صورت با صابون پرهيز کنيد؛ چون منجر به انسداد منافذ و تشديد آکنه مي‌شود. از ماليدن صابون جامد روي پوست ‌آکنه‌اي نيز خودداري کنيد. مي‌توانيد از استعمال کف صابون بر صورت بهره ببريد يا از ژل‌هاي شست‌وشوي صورت. 


8.جوش‌ها و برنزگي

بعضي‌ها براي پوشاندن جوش‌هاي صورت به برنزه کردن پوست روي مي‌آورند ولي فوايد اين کار، موقتي است و عوارض جدي‌ دارد. آفتاب و نيز دستگاه‌هاي سولاريوم موجب پيري زودرس پوست شده و به رخداد سرطان‌هاي پوست در آينده منجر مي‌شوند. استفاده از ضدآفتاب مناسب را مدنظر قرار دهيد. 

9.جوش‌ها و مرطوب‌کننده

بيماران مبتلا به آکنه يا جوش صورت اغلب پوست چربي دارند و البته عده‌اي هم وجود دارند که در زمينه پوست خشک مبتلا به آکنه باشند. آنها براي درمان خشکي پوست خود نبايد از هر مرطوب‌کننده‌اي استفاده کنند. مرطوب‌کننده‌هاي بسيار ملايم و کم‌چربي به نام مرطوب‌کننده‌هاي Oil free يا فاقد چربي براي اين بيماران، مناسب‌تر است. در مصرف اين مرطوب‌کننده‌ها نيز بايد حد اعتدال را رعايت کرد و از مصرف بيش از حد آنها خودداري کرد. به طور کلي، مصرف کِرِم‌هاي متعدد و غيرضروري روي صورت مبتلا به جوش موجب اختلال در روند درماني خواهد شد. 


10.جوش‌ها و ضد‌آفتاب

بايد از ضدآفتاب‌هاي فاقد چربي استفاده شود تا موجب تشديد آکنه نشود. از آنجا که اين کِرِم‌ها بايد هر 2 تا 3 ساعت از صبح تا عصر مصرف شود، اگر از کِرِم‌هاي فاقد چربي استفاده نشود، مصرف آنها باعث انسداد منافذ پوست و تشديد جوش‌‌ها مي‌شود. 


11.جوش‌ها و جراحي

برخي جوشگاه‌هاي آکنه به قدري عميق هستند که بايد آنها را توسط جراحي برداشت يا آنها را با دستگاهي به نام پانچ از جاي خود جدا کرد و بالا آورد. در اين روش برش‌هاي دايره‌مانندي در اطراف ضايعات باقي مي‌ماند که بايد چند ماه بعد با تراشيدن پوست يا ليزردرماني سعي در برطرف کردن آنها کرد. امروزه با وجود ليزرهاي مختلف مانند ليزرهاي co2 Fractial کمتر از روش‌هاي تهاجمي مانند درم ابريشن يا سايش پوست استفاده مي‌شود. 


12.جوش‌ها و کورتون

کساني که به هر دليل از کورتون موضعي روي پوست صورتشان استفاده مي‌کنند به تدريج دچار جوش‌هايي روي صورتشان مي‌شوند به نام روزاسه استروييدي. مصرف اين داروها همچنين موجب نازک شدن پوست و پيدايش رگ‌هاي متعددي روي صورت مي‌شود. هرگز نبايد خودسرانه و براي مدت طولاني از کورتون‌هاي موضعي مانند بتامتازون روي صورت استفاده کنيد. مصرف موضعي داروي کورتوني بايد زيرنظر متخصص پوست باشد. مصرف کورتون خوراکي (مثلا در مبتلايان به بيماري‌هاي روماتيسمي يا بيماري‌هاي پوستي مثل پمفيگوس) گاهي موجب جوش‌هاي ريز و متعددي در بالاتنه خواهد شد که نياز به درمان اختصاصي دارد و مجوزي براي قطع کورتون خوراکي نيست. 


13.جوش‌ها و افسردگي

افراد افسرده مي‌توانند رآكوتان مصرف كنند؛ فقط به شرطي که از روان‌پزشک خود نامه داشته باشند زيرا گاهي ديده شده است که رآکوتان موجب تشديد افسردگي و ايجاد افکار خودکشي مي‌شود. از طرفي، بهبود آکنه شديد گاهي موجب بهبود روحيه فرد و تخفيف افسردگي مي‌شود.


14.جوش‌ها و بارداري

گاهي آکنه‌هاي معمولي در دوران بارداري شدت مي‌يابد و متخصصان پوست مجبور به استفاده از داروهاي خوراکي مانند ارتيرومايسين مي‌شوند. هدف آن است که طي اين دوره از مصرف داروهاي خوراکي و موضعي که احتمال آسيب رساندن به جنين دارند، خودداري شود. بهترين روش، استفاده از داروهاي موضعي مانند آنتي‌بيوتيک‌هاي موضعي است. بهتر است از ترتينويين در بارداري استفاده نشود.


15.جوش‌ها و پيلينگ 

توسط پيلينگ اسيد ميوه يا گليکوليک اسيد، مي‌توان آکنه خفيف تا متوسط را تا حد قابل‌توجهي کنترل کرد و حداقل يک کمک‌ درماني بسيار خوب است. اين لايه‌برداري براي کومدون‌ها يا جوش‌هاي زيرپوستي بسيار مفيد است.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 21
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 39
  • بازدید سال : 251
  • بازدید کلی : 1,743